Rahsia & Khasiat Surah-surah Al-Quran

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
In The Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful




1. BASMALAH
Maksudnya: Dengan nama Allah

Dengan izin Allah SWT yang maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membaca sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, nescaya terpelihara dari godaan dan gangguan syaitan, dari bencana manusia dan jin, daripada kecurian dan kebakaran, dan daripada kematian mengejut. Dan barangsiapa yang membaca sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim,hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada pembaca.


2. SURAH AL-FATIHAH
Maksudnya: Pembukaan

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barang siapa yang membacanya sebanyak 41 kali diantara sembahyang sunat subuh dan fardhunya,nescaya permintaannya di perkenankan, jika sakit cepat sembuh dan nescaya dikasihi oleh makhluk dan ditakuti oleh musuh. Barangsiapa yang membaca 20 kali sesudah tiap-tiap sembahyang fardhu, nescaya rezekinya dilapangkan oleh Allah SWT dan bertambah baik keadaannya,serta bercahaya rohaninya.


3. AYAT AL-KURSI
Maksudnya: Kekuasaan Allah SWT

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya sekali selepas setiap solat fardhu, nescaya terpelihara dari tipu daya dan gangguan syaitan.

Dan dengan izin Allah SWT, dengan membacanya juga seorang miskin akan menjadi kaya, dan jika dibaca ketika hendak tidur nescaya akan terselamat dari kecurian, kebakaran dan kekaraman. Barangsiapa yang sentiasa membaca ayat Al-Kursi, nescaya Allah SWT akan kurniakan kepada ahli rumahnya kebaikan yang tidak terhitung banyaknya. Barangsiapa yang berwudhuk lalu membacanya sekali, nescaya Allah SWT akan meninggikan darjatnya setinggi 40 darjat dan Allah SWT akan mendatangkan para malaikat menurut bilangan hurufnya, seraya berdoa untuk si pembaca sehinggalah ke hari Kiamat.

Dan tersebut dalam hadis yang lain :
Barang siapa yang membacanya ketika hendak tidur, nescaya Allah SWT akan membuka pintu rahmat baginya hingga subuh, dan mengurniakan kota nur menurut bilangan rambut dibadannya. Jika si pembacanya meninggal dunia pada malam itu,ia dikira mati syahid.


Imam Jaafar Shadiq r.a mengatakan :
Barangsiapa yang membaca sekali, nescaya Allah SWT akan menghindar darinya 1,000 kesukaran duniawi, yang terkecil sekali ialah kemiskinan dan kealpaan, dan 1,000 kesukaran ukhrawi, yang terkecil sekali ialah azab neraka.


4. SURAH AL-BAQARAH
Maksudnya: Sapi Betina

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membaca dua ayat terakhir dari surah ini sebelum tidur, ia akan terselamat dari segala bala bencana dan malapetaka.

5. SURAH ALI-IMRAN
Maksudnya: Keluarga Imran

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membaca tiga ayat yang pertama dari surah ini,nescaya ia akan mencapai kesihatan dari segala penyakit dan terselamat dari gangguan jin.

6. SURAH AN-NISA’
Maksudnya: Perempuan

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membaca ayat yang ke 75 dari surah ini, nescaya ia akan terselamat dari kejahatan para penjahat di dunia ini.

7. SURAH AL-MAIDAH
Maksudnya: Hidangan

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membaca ayat yang ke 7 dari surah ini, sebanyak yang mungkin selama 3 hari berturut-turut, insyaAllah akan terselamat dari was-was semasa wudhu dan sembahyang. Dengan izin Allah SWT, barangsiapa yang membaca ayat 89 hingga ayat 101 dari surah ini, (keatas air) lalu diberi minum kepada orang yang bercakap dusta, nescaya dia tidak akan bercakap dusta lagi.

8. SURAH AL-AN’AM
Maksudnya: Binatang ternakan

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya sebanyak 7 kali, nescaya akan terhindar dari segala bala bencana. Jika ayat 63 dan ayat 64 dari surah ini, dibaca oleh penumpang kapal, ia akan terselamat dari karam dan tenggelam.


9. SURAH AL-A’RAAF
Maksudnya: Benteng Tinggi

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membaca ayat 23 dari surah ini, selepas tiap-tiap sembahyang fardhu, lalu beristighfar kepada Allah SWT, nescaya akan terampun segala dosanya. Barangsiapa yang membaca ayat 47 dari surah ini ia akan terpelihara dari kekacauan para penzalim serta ia akan mendapat rahmat Allah SWT.


10. SURAH AL-ANFAL
Maksudnya: Harta Rampasan

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa membaca ayat 62 dan 63 dari surah ini, nescaya dia akan dicintai dan dihormati oleh sekalian manusia di dunia ini.

11. SURAH AL-BARAAH
Maksudnya: Pemutus Perhubungan

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa membacanya, nescaya akan terselamat dari kemunafikan dan akan mencapai hakikat iman. Barangsiapa yang membaca ayat 111 dari surah ini, di kedai atau di tempat-tempat perniagaan, nescaya akan maju perniagaannya itu.


12. SURAH YUNUS
Maksudnya: Yunus

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa membaca ayat 31 dari surah ini,keatas perempuan yang hamil, nescaya ia akan melahirkan anak dalam kandungannya itu dengan selamat. Barangsiapa yang membaca ayat 64 dari surah ini, nescaya ia akan terhindar dari mimpi-mimpi buruk.

13. SURAH HUD
Maksudnya: Hud

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa membaca, nescaya ia akan mendapat kekuatan dan kehebatan serta ketenangan dan ketenteraman jiwa. Barangsiapa yang membaca ayat 56 dari surah ini, pada setiap masa, nescaya ia akan terselamat dari gangguan manusia yang dan binatang yang liar. Barangsiapa yang membaca ayat 112 dari surah ini, sebanyak 11 kali selepas tiap-tiap sembahyang, nescaya akan mencapai ketetapan hati.


14. SURAH YUSUF
Maksudnya: Yusuf

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya, akan dimurahkan rezekinya dan diberikan kemuliaan kepadanya. Barangsiapa yang membaca ayat 64 dari surah ini, ia akan terhindar dari kepahitan dan kesukaran hidup. Barangsiapa yang membaca ayat 68 dari surah ini, nescaya Allah SWT akan mengurniakan kesolehan kepada anak-anaknya.


15. SURAH AR-RA’D
Maksudnya: Petir

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membaca ayat yang ke-13 dari surah ini, ia akan terselamat dari petir. Dan barangsiapa yang membaca ayat 28 dari surah ini, nescaya penyakit jantungnya akan sembuh.

16. SURAH IBRAHIM
Maksudnya: Ibrahim

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membaca ayat-ayat 32 hingga 34 dari surah ini, nescaya anak-anaknya akan terhindar dari perbuatan-perbuatan syirik dan bid’ah.

17. SURAH AL-HIJR
Maksudnya: Batu Gunung

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membaca 3 ayat yang terakhir dari surah ini, ke atas perempuan yang selalu anak kandungannya gugur,nescaya anak kandungannya itu akan terselamat.


18. SURAH BANI ISRAIL
Maksudnya: Anak-anak Israil

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya ke atas air, lalu diberi minum kepada orang yang bercakap gagap insyaAllah akan hilang gagapnya itu. Barangsiapa yang membaca ayat 80 dari surah ini, ketika ia pulang dari perjalanan, nescaya dia akan dimuliakan dan dihormati oleh orang-orang yang setempat dengannya.


19. SURAH AL-KAHFI
Maksudnya: Gua

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya, akan terhindar dari kemiskinan kepapaan. Barangsiapa membacanya pada malam Jumaat, nescaya dia akan mendapat rezeki yang murah.


20. SURAH MARYAM
Maksudnya: Maryam

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya, nescaya akan mendapat kejayaan di dunia dan akhirat.


21. SURAH THAAHAA
Maksudnya: Thaahaa

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya, nescaya Allah akan mengurniakan kepadanya ilmu pengetahuan dan akan tercapai segala maksudnya. Barangsiapa yang membaca ayat-ayat 25 hingga 28 sebanyak 21 kali, tiap-tiap hari selepas sembahyang subuh nescaya otaknya akan cerdas dan akalnya akan sempurna.

22. SURAH AL-ANBIYA
Maksudnya: Nabi-nabi

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membaca ayat 83 dari surah ini, nescaya akan mendapat sebesar-besar pangkat disisi Allah SWT.


23. SURAH AL-HAJJ
Maksudnya: Haji

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya, Allah SWT akan membinasakan musuh-musuhnya.


24. SURAH AL-MU’MINUN
Maksudnya: Orang-orang Mukmin

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya keatas air, lalu diberi kepada orang yang selalu minum minuman keras, nescaya dia tidak akan meminumnya lagi. Barangsiapa membaca ayat 28 dari surah ini, nescaya perahunya akan terselamat daripada karam dan rumahnya akan terselamat dari kecurian dan serangan musuh.


25. SURAH AN-NUR
Maksudnya: Cahaya

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya, nescaya ia akan terhindar dari mimpi-mimpi yang yang buruk. Barangsiapa membaca ayat 35 dari surah ini, pada hari Jumaat sebelum Asar, nescaya dia akan disegani oleh orang ramai.


26. SURAH AL-FURQON
Maksudnya: Pembaca

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya sebanyak 3 kali ke atas air yang bersih, lalu air itu dipercikkan di dalam rumah, nescaya rumah itu akan terselamat dari gangguan binatang-binatang yang liar dan ular-ular yang bisa.


27. SURAH AS-SYUA’ARA
Maksudnya: Ahli-ahli Syair

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membaca ayat 130 dari surah ini, sebanyak 7 kali dengan senafas ke atas orang yang digigit oleh binatang-binatang yang berbisa nescaya akan hilang bisa-bisa itu.


28. SURAH AN-NAML
Maksudnya: Semut

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya nescaya nikmat-nikmat Allah SWT akan kekal kepadanya.


29. SURAH AL-QASHASH
Maksudnya: Cerita

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya ke atas pekerja-pekerjanya, nescaya mereka tidak akan mencuri dan mengkhianat. Barangsiapa yang membaca ayat-ayat 51 hingga 55 dari surah ini, nescaya otaknya akan cergas, akalnya akan sempurna dan budi pekertinya akan halus.


30. SURAH AL-ANKABUT
Maksudnya: Labah-labah

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya, nescaya demamnya akan. Barangsiapa yang membacanya, nescaya ia akan terhindar dari gelisah dan keluh kesah.


31. SURAH AR-RUM
Maksudnya: Rum

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya, nescaya Allah akan membinasakan orang yang hendak menzaliminya.


32. SURAH LUQMAN
Maksudnya: Luqman

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya, nescaya ia akan terhindar dari segala-segala penyakit terutama dari penyakit-penyakit perut. Barangsiapa yang membaca ayat 31 dari surah ini, nescaya akan terselamat dari bencana banjir.


33. SURAH AS-SAJDAH
Maksudnya: Sujud

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membaca ayat-ayat 7 hingga 9 dari surah ini, ke atas kanak-kanak yang baru lahir, nescaya ia akan terhindar dari segala penyakit rohani dan jasmani.


34. SURAH AL-AHZAB
Maksudnya: Golongan-golongan

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membaca ayat-ayat 45 hingga 48 dari surah ini, nescaya ia akan mendapat kemuliaan dan kehormatan sejati. Dan barangsiapa yang membaca ayat-ayat 60 hingga 66 dari surah ini, nescaya Allah akan membinasakan musuh-musuhnya.


35. SURAH SABA’
Maksudnya: Saba’

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, dengan membacanya, terselamatlah ia dari segala bala bencana, terutamanya dari rosaknya tanam-tanaman.


36. SURAH FAATHIR
Maksudnya: Pencipta

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membaca ayat-ayat 29 dan 30, nescaya Allah akan memberkati perniagaannya.


37. SURAH YAASIN
Maksudnya: Yaasin

Nabi kita Muhammad SAW bersabda: “Tiap-tiap sesuatu mempunyai hati dan hati Al-Quran ialah Surah Yaasin.” Hadis yang lain mengatakan: Barangsiapa yang membaca surah Yaasin kerana Allah SWT, nescaya akan terampun segala dosanya kecuali dosa syirik.”

Dalam satu hadis yang lain Baginda SAW bersabda: “Hendaklah kamu membaca surah Yaasin ke atas pesakit-pesakitmu yang menghadapi sakaratul-maut, nescaya Allah SWT akan meringankan kekerasan sakaratul-maut itu.”

Dalam satu hadis yang pula Baginda S.A.W bersabda: “Aku ingin benar, agar surah Yaasin ini dihafaz oleh tiap-tiap umatku.”

Barangsiapa yang membacanya sebanyak 41 kali,pasti akan tercapai segala hajat dan cita-citanya.

Barangsiapa yang membacanya sebanyak 21 kali pada malam Jumaat, lalu berdoa istighfar untuk ibu bapanya, nescaya dosa kedua ibu bapanya akan diampunkan oleh Allah SWT.

Barangsiapa yang membaca sekali ketika membuka kedai atau perniagaan, nescaya akan maju perniagaannya itu. Barangsiapa yang membacanya sekali pada awal malam, andai kata ia mati pada malam itu, mesti ia mati syahid dan barangsiapa membacanya sekali pada awal pagi, andai kata ia mati pada hari itu, mesti ia mati syahid.

Barangsiapa yang membacanya sekali selepas tiap-tiap sembahyang Jumaat, nescaya ia akan diselamatkan dari seksa kubur.

Jika dibacanya oleh seorang askar, ketika ia hendak turun ke medan peperangan, Allah SWT akan mengurniakan kepadanya keberanian dan kegagahan, serta naiklah ketakutan pada musuh-musuhnya.

Hikmat-hikmat dan khasiat-khasiat surah Yaasin ini banyak benar didapati di dalam kitab-kitab hadis tetapi cukuplah setakat ini untuk diamal oleh anda sekalian.


38. SURAH ASH-SHAFFAT
Maksudnya: Yang Berbaris

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, barangsiapa yang membacanya, insyaAllah ia akan terpelihara daripada gangguan jin.


39. SURAH SHAAD
Maksudnya: Shaad

Dengan izin Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, dengan membaca ayat 42 dari surah ini,nescaya akan mendapat kebahagian sejati.




Mutiara Kata & Wasiat
“MATI pasti akan tiba. Ingatlah bahawa
esok lusa kamu akan mati dan akan
menjadi mangsa cacing tanah.”

(Wasiat Imam Al-Ghazali)

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © The Truth Of Life